اقتصاد دانشی اقتصادی است که در آن ایجاد، توزیع و استفاده از دانش محرک های اولیه رشد و توسعه بوده و بر خلاف اقتصادهای سنتی که تولید کالاها و خدمات تمرکز اصلی است، اقتصاد دانشی بر ایجاد و انتشار دانش متمرکز است.این دانش اغلب از طریق تحقیق و توسعه ایجادشدهو منجر به نوآوری و محصولات و خدمات جدید می شود.اقتصاد دانشی با پیشرفت های سریع فناوری، افزایش اهمیت مالکیت فکری و ظهور صنایع جدید مانند بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی برجستهشده و در آنبه جای تولید کالا و خدمات بر ایجاد و انتشار دانش و اطلاعات تاکید می شود. اقتصاد دانشی در واقع اصطلاحی برای توصیف یک سیستم اقتصادی متکی بر تولید، توزیع و مصرف محصولات و خدمات مبتنی بر دانش است. در این نوع اقتصاد، دانش و اطلاعات مهمترین منابع هستند و کسب، تجزیه و تحلیل و استفاده از اطلاعات برای موفقیت حیاتی است.
با ظهور اقتصاد دانشی، مشاغل و فرصت های جدیدی برای نیروی کار بسیار ماهر ایجاد شدهو این امر منجر به افزایش تقاضا برای برنامه های آموزشی و تربیتی شده است که مهارت های مورد نیاز برای کار در این اقتصاد را توسعه می دهد. بر این اساس با ارزشترین مهارتها برای منابع انسانی در اقتصاد دانشی، مهارتهایی است که آنها را قادر میسازد تا با تغییر سازگار شده انتقادی فکر نموده و در حوزه کاری خود نوآوری کنند. با توسعه این مهارت ها، متخصصان منابع انسانی به سازمان ها کمک می کنند تا به جذب نیروی انسانی در بازار کار به سرعت در حال تغییر امروز موفق شوند. از این منظر توسعه منابع انسانی برای محیط اقتصادی که در آن تقاضا برای دانش، مهارت ها و فناوری های تولید شده فزونی یافته است نیازمند درک این محیط جدید و تطبیق با آن است.
پیشگفتار/9
فصل اول: اهمیت، ضرورت و چالشها/11
فصل دوم: توسعه منابع انسانی: تعاریف، اهمیت، اهداف/19
فصل سوم: مدلهای توسعه منابع انسانی/31
فصل چهارم: توسعه استراتژیک منابع انسانی در اقتصاد مدرن/51
فصل پنجم:دانش: تعاریف، الگوها و شیوههای تولید/61
فصل ششم:اقتصاد، کار و کارکنان دانشی/77
فصل هفتم:ویژگیهای وظایف کاری دانش بنیان/95
فصل هشتم: پیشینه تجربی توسعه منابع انسانی/109
فصل نهم: شرکتهای دانشبنیان/121
منابع/149
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
مدیریت
|